CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, November 30, 2008

tHe mAkiNg oF.....

bermula la pula eksperimen aku sebagai penternak ikan..bukan ape, aku tak terfikir pon nak bukak kolam ikan ni..tapi, bila fikir balik, cam best je bila dapat cuba bela ikan..beside that, boleh la aku komersialkan...hehehe...

kolam dah siap...barang and peralatan pon aku dah beli..jadi sekarang ni, just beli anak ikan and makanan ikan...pastu, maintain jaga....aku ade gak survey harga ikan yang aku nak bela ni..biasanya sekilo RM7.....ko bayangkan kalau ada 10 kg...tu kalau 10kg, kalau aku berjaya mengeluarkan dalam 50kg skali pengeluaran......senang2 jer dapat RM350....tapi, itu jauh lagi...sekarang, aku kena wat planning maut punya...hahaha...bagi income naik mencanak-canak....

ada gak beberapa cadangan untuk membela beberapa spesis ikan yang mudah dihaga...contohnya, ikan keli dengan puyu....bukan taknak bela...keli ni bau busuk sket...pastu, nak bela kena rajin bagi makan...kalau puyu lak, suka melompat....especially time hujan....tak pasal2 makin kurang ikan dalam kolam tu karang...kalau kolam tanah takper...ni kolam simen kau...hilang........hahahahaha

ape2 hal pon, doakan la aku berjaya.....leh open table...muahahahaha....

0 comments: